ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Οι ευρωεκλογές ξεθώριασαν το «Ουράνιο Τόξο»: Η υποτιθέμενη μειονότητα και οι διεκδικήσεις
Νερό στον μύλο των διεκδικήσεων του Ουράνιου Τόξου, του αυτοαποκαλούμενου κόμματος της «μακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα», επιχείρησαν να ρίξουν, με αφορμή τις ευρωεκλογές, οι «γκρίζοι κύκλοι» που στηρίζουν την συγκρότησή του.. Μία ρεαλιστική ανάγνωση όμως των αποτελεσμάτων του κόμματος στις ευρωεκλογές αποδεικνύει ότι πέφτουν στο κενό οι ισχυρισμοί περί «εθνικής μειονότητας» που αριθμεί πολλές χιλιάδες πολιτών, με τα ποσοστά του να μην ενισχύονται από τη Συμφωνία των Πρεσπών.
Σύμφωνα με τα επίσημα αποτελέσματα, η «Ευρωπαϊκή Ελεύθερη Συμμαχία - Ουράνιο Τόξο» έλαβε 6.413 ψήφους, οι οποίες μεταφράζονται σε 0,11%. Τα μεγαλύτερα ποσοστά του κόμματος, τα οποία παραμένουν μικρά επί της ουσίας, σημειώνονται στη Φλώρινα, όπου είναι και η έδρα του κόμματος, με 3,30%, στην Πέλλα με 0,53%, στην Καστοριά με 0,28%, στο Κιλκίς με 0,25% και την Κοζάνη με 0,24%. Την ίδια στιγμή εμφανίζονται ψήφοι σε περιοχές όπως η Χίος, η Λέσβος και οι Κυκλάδες, οι οποίες δεν έχουν την παραμικρή σχέση με τις περιοχές της βόρειας Ελλάδας.
Για να επικοινωνήσουν το αφήγημα περί «μακεδονικής εθνικής μειονότητας» στην Ελλάδα, το οποίο εκφράστηκε στις ευρωεκλογές, βρήκαν γόνιμο έδαφος σε σκοπιανά ΜΜΕ, προσπαθώντας να παρουσιάσουν τις 6.412 ψήφους ως μειονότητα, η οποία διεκδικεί εισαγωγή της σύγχρονης μακεδονικής γλώσσας στη δημόσια εκπαίδευση και άμεση αναγνώριση της Στέγης Μακεδονικού Πολιτισμού.
Την ίδια στιγμή, με μία νέα πρωτοφανή διεκδίκηση επιχειρούν να εμφανίσουν τους ψηφοφόρους που θέλουν να οικειοποιηθούν ως παράδειγμα ανάλογο με τους χριστιανούς της Κωνσταντινούπολης. «Εάν οι 1.500 Ελληνες στην Τουρκία είναι μειονότητα, τότε οι 6.000 Σλάβοι στην Ελλάδα τι είναι;», ρωτούν χαρακτηριστικά μετά τις ευρωεκλογές.
Η τελευταία διεκδίκηση του Ουράνιου Τόξου είχε αμιγώς θρησκευτικό περιεχόμενο, βασισμένη στο αφήγημα που διατυπώνει το φιλοσκοπιανό κόμμα περί ύπαρξης «μακεδονικής εθνικής μειονότητας» στη βόρεια Ελλάδα, οι μητροπόλεις της οποίας υπάγονται πνευματικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Με επιστολή προς τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο ζητούσε εκκλησιασμό στη μητρική τους «σύγχρονη μακεδονική γλώσσα, η οποία ανήκει στην ευρύτερη οικογένεια των νοτιοσλαβικών γλωσσών», αναφέροντας τη γλώσσα όπως διατυπώνεται στη Συμφωνία των Πρεσπών. Επαναλαμβάνει δε τους συνήθεις ισχυρισμούς για απαγορεύσεις και διωγμούς των ντόπιων πληθυσμών, κάνοντας επίσης λόγο για «σιωπηρή εχθρότητα και μισαλλοδοξία σημαντικής μερίδας κληρικών των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών».
Από την πλευρά του Πατριαρχείου δεν υπήρξε φυσικά κάποια επίσημη αντίδραση, ενώ πηγές από το Φανάρι εξέφρασαν την απορία τους για την επιχειρούμενη εξίσωση της χριστιανικής μειονότητας στην Κωνσταντινούπολη, η οποία αναγνωρίζεται από διεθνή συνθήκη και έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά, με τη «μακεδονική εθνική μειονότητα», όπως θέλουν να την παρουσιάσουν.
Εκείνη που αντέδρασε εντόνως ήταν η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, στέλνοντας έγγραφο στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, στο οποίο διατυπώνεται η ανησυχία της για «το αίτημα των αυτοαποκαλουμένων “μακεδονοφώνων” κατοίκων της Ελλάδος και του πολιτικού φορέως της ωσαύτως αυτοαποκαλουμένης μειονότητος “των εν Ελλάδι Μακεδόνων” περί τελέσεως της Θείας Λειτουργίας στο ιδίωμα της λεγομένης “μακεδονικής” γλώσσας και μάλιστα στην εθνικά ευαίσθητη περιοχή της Βορείου Ελλάδος», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά
Σύμφωνα με τα επίσημα αποτελέσματα, η «Ευρωπαϊκή Ελεύθερη Συμμαχία - Ουράνιο Τόξο» έλαβε 6.413 ψήφους, οι οποίες μεταφράζονται σε 0,11%. Τα μεγαλύτερα ποσοστά του κόμματος, τα οποία παραμένουν μικρά επί της ουσίας, σημειώνονται στη Φλώρινα, όπου είναι και η έδρα του κόμματος, με 3,30%, στην Πέλλα με 0,53%, στην Καστοριά με 0,28%, στο Κιλκίς με 0,25% και την Κοζάνη με 0,24%. Την ίδια στιγμή εμφανίζονται ψήφοι σε περιοχές όπως η Χίος, η Λέσβος και οι Κυκλάδες, οι οποίες δεν έχουν την παραμικρή σχέση με τις περιοχές της βόρειας Ελλάδας.
Επιχειρούν να εμφανίσουν τους ψηφοφόρους που θέλουν να oικειοποιηθούν ως παράδειγμα ανάλογο με τους χριστιανούς της Κωνσταντινούπολης
Για να επικοινωνήσουν το αφήγημα περί «μακεδονικής εθνικής μειονότητας» στην Ελλάδα, το οποίο εκφράστηκε στις ευρωεκλογές, βρήκαν γόνιμο έδαφος σε σκοπιανά ΜΜΕ, προσπαθώντας να παρουσιάσουν τις 6.412 ψήφους ως μειονότητα, η οποία διεκδικεί εισαγωγή της σύγχρονης μακεδονικής γλώσσας στη δημόσια εκπαίδευση και άμεση αναγνώριση της Στέγης Μακεδονικού Πολιτισμού.
Την ίδια στιγμή, με μία νέα πρωτοφανή διεκδίκηση επιχειρούν να εμφανίσουν τους ψηφοφόρους που θέλουν να οικειοποιηθούν ως παράδειγμα ανάλογο με τους χριστιανούς της Κωνσταντινούπολης. «Εάν οι 1.500 Ελληνες στην Τουρκία είναι μειονότητα, τότε οι 6.000 Σλάβοι στην Ελλάδα τι είναι;», ρωτούν χαρακτηριστικά μετά τις ευρωεκλογές.
Η τελευταία διεκδίκηση του Ουράνιου Τόξου είχε αμιγώς θρησκευτικό περιεχόμενο, βασισμένη στο αφήγημα που διατυπώνει το φιλοσκοπιανό κόμμα περί ύπαρξης «μακεδονικής εθνικής μειονότητας» στη βόρεια Ελλάδα, οι μητροπόλεις της οποίας υπάγονται πνευματικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Με επιστολή προς τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο ζητούσε εκκλησιασμό στη μητρική τους «σύγχρονη μακεδονική γλώσσα, η οποία ανήκει στην ευρύτερη οικογένεια των νοτιοσλαβικών γλωσσών», αναφέροντας τη γλώσσα όπως διατυπώνεται στη Συμφωνία των Πρεσπών. Επαναλαμβάνει δε τους συνήθεις ισχυρισμούς για απαγορεύσεις και διωγμούς των ντόπιων πληθυσμών, κάνοντας επίσης λόγο για «σιωπηρή εχθρότητα και μισαλλοδοξία σημαντικής μερίδας κληρικών των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών».
Από την πλευρά του Πατριαρχείου δεν υπήρξε φυσικά κάποια επίσημη αντίδραση, ενώ πηγές από το Φανάρι εξέφρασαν την απορία τους για την επιχειρούμενη εξίσωση της χριστιανικής μειονότητας στην Κωνσταντινούπολη, η οποία αναγνωρίζεται από διεθνή συνθήκη και έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά, με τη «μακεδονική εθνική μειονότητα», όπως θέλουν να την παρουσιάσουν.
Εκείνη που αντέδρασε εντόνως ήταν η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, στέλνοντας έγγραφο στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, στο οποίο διατυπώνεται η ανησυχία της για «το αίτημα των αυτοαποκαλουμένων “μακεδονοφώνων” κατοίκων της Ελλάδος και του πολιτικού φορέως της ωσαύτως αυτοαποκαλουμένης μειονότητος “των εν Ελλάδι Μακεδόνων” περί τελέσεως της Θείας Λειτουργίας στο ιδίωμα της λεγομένης “μακεδονικής” γλώσσας και μάλιστα στην εθνικά ευαίσθητη περιοχή της Βορείου Ελλάδος», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά