ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Βαλκανική «μάχη» για το εργοστάσιο της Volkswagen
Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Σερβία διεκδικούν το εργοστάσιο που ενδεχομένως θα αποχωρήσει από την Τουρκία
Συναγερμό στις πρωτεύουσες των Βαλκανίων σήμανε η απόφαση της Volkswagen να βάλει στον «πάγο» τα σχέδια για την ανέγερση του νέου εργοστασίου της στην Τουρκία. Αφότου η τουρκική εισβολή στη Νοτιοανατολική Συρία οδήγησε τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία να επανεξετάσει τη στάση της, η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Σερβία ρίχτηκαν και πάλι στην κούρσα για τη διεκδίκηση της επένδυσης των 1,3 δισ. ευρώ. Και ενώ ειδικά η Σόφια προσφέρει «γην και ύδωρ» για να κερδίσει το εργοστάσιο της VW, στη μάχη μπαίνει «σφήνα» η Αθήνα, με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνι Γεωργιάδη, να αποκαλύπτει ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει δείξει «ζωηρό ενδιαφέρον» για το θέμα και έχει ήδη μπει στη διεκδίκηση. Την υπόθεση χειρίζεται ο υφυπουργός Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία, Κώστας Φραγκογιάννης, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη πραγματοποιήσει δύο γύρους επαφών στη Γερμανία για το θέμα.
Το «έπαθλο» σε αυτόν το διαγωνισμό είναι μεγάλο. Το νέο εργοστάσιο (το 123ο της Volkswagen) θα κατασκευάζει το νέο μοντέλο Passat της VW, καθώς και το Superb της Skoda, ενώ θα έχει τη δυνατότητα παραγωγής 300.000 αυτοκινήτων τον χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργήσει 5.000 νέες θέσεις εργασίας, τόσο μέσα στο εργοστάσιο όσο και σε μια σειρά από προμηθευτές της περιοχής. Επειτα από αυτά, η Volkswagen θα μπορέσει να μετατρέψει το εργοστάσιό της στη γερμανική πόλη του Εμντεν -από το οποίο έχουν βγει εκατομμύρια Passat από τη δεκαετία του 1970- σε γραμμή παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Από την πρώτη στιγμή, οι Γερμανοί είχαν πολλούς λόγους να επιλέξουν την Τουρκία, και συγκεκριμένα την πόλη Μανίσα, λίγο έξω από τη Σμύρνη, για την επένδυση που υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 1,3 δισ. ευρώ. Στην Τουρκία παράγονται ήδη 1,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα τον χρόνο, σε εργοστάσια των Fiat, Chrysler, Renault, Ford, Toyota, Hyundai και Honda. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα διαθέτει μια μεγάλη δεξαμενή από έμπειρους τεχνίτες αλλά και ένα εκτεταμένο δίκτυο από δοκιμασμένους προμηθευτές. Επιπλέον, προσφέρει πολύ χαμηλό κόστος παραγωγής, αφού ο κατώτατος μισθός διαμορφώνεται στα 420 ευρώ τον μήνα.
Και παρότι μεγάλο μέρος της παραγωγής του νέου εργοστασίου προορίζεται για εξαγωγές σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και της Εγγύς Ανατολής, την ίδια στιγμή η τουρκική αγορά των 80 εκατομμυρίων κατοίκων αποτελεί ένα πολύ ισχυρό δέλεαρ για τη Volkswagen. Ειδικά καθώς τα στατιστικά δείχνουν ότι η Τουρκία μετρά μόλις 150 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, την ώρα που η αντίστοιχη αναλογία στη Γερμανία είναι τετραπλάσια. Όμως, η τουρκική εισβολή στη Συρία αναγκάζει τη διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας να αναβάλει την τελική απόφασή της για την ανέγερση του εργοστασίου στη Μανίσα. «Θέλω να είμαι πολύ ξεκάθαρος: Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων αρνούνται να δώσουν την έγκρισή τους όσο η Τουρκία προσπαθεί να επιτύχει τους πολιτικούς της στόχους με τον πόλεμο και τη βία», ανέφερε ο Μπερντ Οστερλοχ, επικεφαλής του συμβουλίου των εργαζομένων και μέλος του εποπτικού συμβουλίου της VW. «Προσωπικά δεν μπορώ να φανταστώ ότι υπό αυτές τις συνθήκες η Volkswagen θα συνεχίσει με τα σχέδιά της να επενδύσει δισεκατομμύρια στην Τουρκία», δήλωσε και ο Στέφαν Βέιλ, πρόεδρος του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας (που ελέγχει το 20% της Volkswagen Group) και επίσης μέλος του εποπτικού συμβουλίου της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Παρότι είναι τουλάχιστον αμφίβολο ότι τελικά η διοίκηση της Volkswagen θα αποφασίσει να εγκαταλείψει τα σχέδιά της στην Τουρκία σε ένα τόσο προχωρημένο στάδιο (η τουρκική θυγατρική που θα λειτουργεί το εργοστάσιο έχει ήδη συσταθεί, καθώς οι εργασίες ανέγερσής του προγραμματίζεται να ξεκινήσουν το 2020, με στόχο η μονάδα να λειτουργήσει το 2022), το ζήτημα αναμένεται να πέσει στο τραπέζι στις 15 Νοεμβρίου, όταν θα συνεδριάσει το εποπτικό συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας για την καθιερωμένη ετήσια αναθεώρηση του προγράμματος δαπανών και επενδύσεων της εταιρείας για την επόμενη πενταετία. Και όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, η αυτοκινητοβιομηχανία είναι αναγκασμένη να λάβει σοβαρά υπόψη της την επίσημη στάση του γερμανικού κράτους, με δεδομένο ότι η Αγκελα Μέρκελ έχει ζητήσει από τον Τούρκο πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, να δώσει τέλος στην επέμβασή του στη Συρία, επικαλούμενη τις σοβαρές ανθρωπιστικές συνέπειές της και τον κίνδυνο αναζωπύρωσης του ISIS.
Όσο οι Γερμανοί χρονοτριβούν, οι χώρες που από το 2018 διεκδικούσαν το εργοστάσιο νιώθουν ότι τώρα τους δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία. Η Βουλγαρία έσπευσε ήδη να αποστείλει στη Volkswagen τη βελτιωμένη πρότασή της, με την οποία διπλασιάζει τις επιδοτήσεις που προσφέρει στα 260 εκατ. ευρώ από τα αρχικά επίπεδα των 135 εκατ. ευρώ. Εάν συμπεριληφθούν οι υποδομές, η σιδηροδρομική σύνδεση και οι αυτοκινητόδρομοι, η συνολική πρόταση των Βούλγαρων εκτιμάται ότι αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ. Άλλωστε, η Σόφια προσφέρει πολιτική σταθερότητα, χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές, τα πλεονεκτήματα μιας χώρας-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και μια δεξαμενή από 90.000 ειδικευμένους τεχνίτες, από την οποία η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορέσει να διαλέξει τους πιο κατάλληλους για τις θέσεις που χρειάζεται. Και την ίδια στιγμή, έχει ήδη ξοδέψει 100 εκατ. ευρώ για να καθαρίσει την προτεινόμενη έκταση, ένα παλιό εργοστάσιο χάλυβα κοντά στη Σόφια, ώστε να μη χαθεί ούτε μία μέρα καιρός. «Μπορούμε να αρχίσουμε την ανοικοδόμηση του εργοστασίου αύριο», δήλωνε πρόσφατα στους «Financial Times» ο ιδιοκτήτης του ακινήτου, διαβεβαιώνοντας ότι η μονάδα μπορεί να είναι έτοιμη σε 18 μήνες, εντός του χρονοδιαγράμματος της Volkswagen.
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ
Νέες επαφές με τη διοίκηση της εταιρείας πραγματοποιεί όμως και το Βουκουρέστι. Άλλωστε, η Ρουμανία διαθέτει και τη δική της αυτοκινητοβιομηχανία, την Dacia, θυγατρική της Renault. Επιπλέον, προσφέρει καλή διασύνδεση με τη Δυτική Ευρώπη, φθηνό εργατικό δυναμικό και άφθονους προμηθευτές. Στην περίπτωση που η Volkswagen αποφασίσει πράγματι να εγκαταλείψει τα σχέδιά της στην Τουρκία, τότε αναμένεται να επιλέξει έναν προορισμό που της προσφέρει μια πολύ μεγάλη έκταση, με πρόσβαση σε βιομηχανικό ρεύμα, φυσικό αέριο και νερό. Σημειωτέον ότι το νέο εργοστάσιο θα πρέπει να βρίσκεται κοντά σε αεροδρόμιο, να διαθέτει πολύ καλή σύνδεση με αυτοκινητοδρόμους και τρένα και να γειτνιάζει με ένα μεγάλο αστικό κέντρο, που να διαθέτει εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Ειδικά για την ελληνική υποψηφιότητα, παράγοντες όπως η απουσία προμηθευτών και το προβληματικό σιδηροδρομικό δίκτυο ενδεχομένως να λειτουργούν αποτρεπτικά. Και σίγουρα τα επίπεδα των μισθών δεν μπορούν να θεωρηθούν ανταγωνιστικά σε σχέση με τις άλλες υποψήφιες χώρες, όπως επίσης η φήμη της Ελλάδας ως μιας χώρας με ασταθές φορολογικό περιβάλλον και συχνές απεργίες σίγουρα δεν βοηθά.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 9/11
Δύο ταξίδια στη Γερμανία για συζητήσεις με την αυτοκινητοβιομηχανία έχει πραγματοποιήσει ο υφυπουργός Εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης
Το «έπαθλο» σε αυτόν το διαγωνισμό είναι μεγάλο. Το νέο εργοστάσιο (το 123ο της Volkswagen) θα κατασκευάζει το νέο μοντέλο Passat της VW, καθώς και το Superb της Skoda, ενώ θα έχει τη δυνατότητα παραγωγής 300.000 αυτοκινήτων τον χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργήσει 5.000 νέες θέσεις εργασίας, τόσο μέσα στο εργοστάσιο όσο και σε μια σειρά από προμηθευτές της περιοχής. Επειτα από αυτά, η Volkswagen θα μπορέσει να μετατρέψει το εργοστάσιό της στη γερμανική πόλη του Εμντεν -από το οποίο έχουν βγει εκατομμύρια Passat από τη δεκαετία του 1970- σε γραμμή παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Από την πρώτη στιγμή, οι Γερμανοί είχαν πολλούς λόγους να επιλέξουν την Τουρκία, και συγκεκριμένα την πόλη Μανίσα, λίγο έξω από τη Σμύρνη, για την επένδυση που υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 1,3 δισ. ευρώ. Στην Τουρκία παράγονται ήδη 1,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα τον χρόνο, σε εργοστάσια των Fiat, Chrysler, Renault, Ford, Toyota, Hyundai και Honda. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα διαθέτει μια μεγάλη δεξαμενή από έμπειρους τεχνίτες αλλά και ένα εκτεταμένο δίκτυο από δοκιμασμένους προμηθευτές. Επιπλέον, προσφέρει πολύ χαμηλό κόστος παραγωγής, αφού ο κατώτατος μισθός διαμορφώνεται στα 420 ευρώ τον μήνα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία ψάχνει μεγάλο χώρο με βιομηχανικό ρεύμα, φυσικό αέριο και νερό κοντά σε αεροδρόμιο και σε μεγάλο αστικό κέντρο και σύνδεση με αυτοκινητόδρομους και σιδηρόδρομους
Και παρότι μεγάλο μέρος της παραγωγής του νέου εργοστασίου προορίζεται για εξαγωγές σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και της Εγγύς Ανατολής, την ίδια στιγμή η τουρκική αγορά των 80 εκατομμυρίων κατοίκων αποτελεί ένα πολύ ισχυρό δέλεαρ για τη Volkswagen. Ειδικά καθώς τα στατιστικά δείχνουν ότι η Τουρκία μετρά μόλις 150 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, την ώρα που η αντίστοιχη αναλογία στη Γερμανία είναι τετραπλάσια. Όμως, η τουρκική εισβολή στη Συρία αναγκάζει τη διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας να αναβάλει την τελική απόφασή της για την ανέγερση του εργοστασίου στη Μανίσα. «Θέλω να είμαι πολύ ξεκάθαρος: Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων αρνούνται να δώσουν την έγκρισή τους όσο η Τουρκία προσπαθεί να επιτύχει τους πολιτικούς της στόχους με τον πόλεμο και τη βία», ανέφερε ο Μπερντ Οστερλοχ, επικεφαλής του συμβουλίου των εργαζομένων και μέλος του εποπτικού συμβουλίου της VW. «Προσωπικά δεν μπορώ να φανταστώ ότι υπό αυτές τις συνθήκες η Volkswagen θα συνεχίσει με τα σχέδιά της να επενδύσει δισεκατομμύρια στην Τουρκία», δήλωσε και ο Στέφαν Βέιλ, πρόεδρος του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας (που ελέγχει το 20% της Volkswagen Group) και επίσης μέλος του εποπτικού συμβουλίου της αυτοκινητοβιομηχανίας.
€1.300.000.000 η επένδυση για το νέο εργοστάσιο της VW 300.000 αυτοκίνητα Passat της Volkswagen και Superb της Skoda θα παράγει τον χρόνο 5.000 νέες θέσεις εργασίας
Παρότι είναι τουλάχιστον αμφίβολο ότι τελικά η διοίκηση της Volkswagen θα αποφασίσει να εγκαταλείψει τα σχέδιά της στην Τουρκία σε ένα τόσο προχωρημένο στάδιο (η τουρκική θυγατρική που θα λειτουργεί το εργοστάσιο έχει ήδη συσταθεί, καθώς οι εργασίες ανέγερσής του προγραμματίζεται να ξεκινήσουν το 2020, με στόχο η μονάδα να λειτουργήσει το 2022), το ζήτημα αναμένεται να πέσει στο τραπέζι στις 15 Νοεμβρίου, όταν θα συνεδριάσει το εποπτικό συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας για την καθιερωμένη ετήσια αναθεώρηση του προγράμματος δαπανών και επενδύσεων της εταιρείας για την επόμενη πενταετία. Και όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, η αυτοκινητοβιομηχανία είναι αναγκασμένη να λάβει σοβαρά υπόψη της την επίσημη στάση του γερμανικού κράτους, με δεδομένο ότι η Αγκελα Μέρκελ έχει ζητήσει από τον Τούρκο πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, να δώσει τέλος στην επέμβασή του στη Συρία, επικαλούμενη τις σοβαρές ανθρωπιστικές συνέπειές της και τον κίνδυνο αναζωπύρωσης του ISIS.
Το εργοστάσιο της VW βρίσκεται στην Τουρκία γιατί προφέρει δωρεάν γη, φορολογικές απαλλαγές, εξειδικευμένο προσωπικό και χαμηλό εργατικό κόστος
Όσο οι Γερμανοί χρονοτριβούν, οι χώρες που από το 2018 διεκδικούσαν το εργοστάσιο νιώθουν ότι τώρα τους δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία. Η Βουλγαρία έσπευσε ήδη να αποστείλει στη Volkswagen τη βελτιωμένη πρότασή της, με την οποία διπλασιάζει τις επιδοτήσεις που προσφέρει στα 260 εκατ. ευρώ από τα αρχικά επίπεδα των 135 εκατ. ευρώ. Εάν συμπεριληφθούν οι υποδομές, η σιδηροδρομική σύνδεση και οι αυτοκινητόδρομοι, η συνολική πρόταση των Βούλγαρων εκτιμάται ότι αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ. Άλλωστε, η Σόφια προσφέρει πολιτική σταθερότητα, χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές, τα πλεονεκτήματα μιας χώρας-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και μια δεξαμενή από 90.000 ειδικευμένους τεχνίτες, από την οποία η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορέσει να διαλέξει τους πιο κατάλληλους για τις θέσεις που χρειάζεται. Και την ίδια στιγμή, έχει ήδη ξοδέψει 100 εκατ. ευρώ για να καθαρίσει την προτεινόμενη έκταση, ένα παλιό εργοστάσιο χάλυβα κοντά στη Σόφια, ώστε να μη χαθεί ούτε μία μέρα καιρός. «Μπορούμε να αρχίσουμε την ανοικοδόμηση του εργοστασίου αύριο», δήλωνε πρόσφατα στους «Financial Times» ο ιδιοκτήτης του ακινήτου, διαβεβαιώνοντας ότι η μονάδα μπορεί να είναι έτοιμη σε 18 μήνες, εντός του χρονοδιαγράμματος της Volkswagen.
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 9/11