ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
«Μπήκαμε» στο πρωθυπουργικό γραφείο και είδαμε τα έργα τέχνης - Πόσο κοστίζουν και τι συμβολίζουν
Τα «Π» αποκαλύπτουν ένα μυστικό 1 εκατομμυρίου στο πρωθυπουργικό γραφείο - Οι επιλογές του Μητσοτάκη και ο συμβολισμός τους
Είναι το δωμάτιο των δύσκολων αποφάσεων, συχνά καταφύγιο απομόνωσης και σκέψης. Βεβαίως, είναι η αίθουσα εκείνη που υποδέχεται σημαντικούς επισκέπτες για σοβαρές κουβέντες μπροστά και πίσω από τις κάμερες. Αν μη τι άλλο, το πρωθυπουργικό γραφείο στο Μέγαρο Μαξίμου αποκαλύπτει και ένα δείγμα του χαρακτήρα, της αισθητικής αλλά και των προτιμήσεων του εκάστοτε πρωθυπουργού φανερώνοντας σε όλους το πώς επιθυμεί τον ιδιωτικό του χώρο. Για αυτό κρατά μια παράδοση πολλών ετών.
Με κάθε αλλαγή της κυβέρνησης, ο νέος πρωθυπουργός είθισται να καθορίζει με την προσωπική του ματιά τη διαρρύθμιση του χώρου. Τόσο στην επίπλωση όσο και στη διακόσμηση. Κυρίως όμως στέκεται στην επιλογή των έργων Τέχνης. Οπωσδήποτε θα γίνουν αλλαγές, καθώς είναι μια ένδειξη όχι μόνο του γούστου του πρωθυπουργού, αλλά και της κουλτούρας και των γνώσεων που κατέχει στην ιστορία της Τέχνης. Με άλλα λόγια, είναι το status symbol του κυβερνήτη της χώρας και ένα καλό market making για τους εμπόρους και brokers της αγοράς Τέχνης. Καθώς γνωρίζουν πως μετά το... «βάπτισμα» των έργων στο Μαξίμου οι τιμές δεν μένουν ανεπηρέαστες.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μεγαλωμένος σε ένα ιδιαίτερα φιλότεχνο οικογενειακό περιβάλλον, είναι αρκετά εκπαιδευμένος στην Ελληνική Τέχνη και πολλές τεχνοτροπίες των Ελλήνων εικαστικών -κλασικών και σύγχρονων - του είναι οικείες. Για τις ευχάριστες αλλά και δύσκολες στιγμές που θα βιώσει στο πρωθυπουργικό του γραφείο επέλεξε τέσσερις πίνακες ζωγραφικής που υπογράφουν τρεις θανόντες εικαστικοί και ένας εν ζωή: Κωνσταντίνος Παρθένης, Γιάννης Μόραλης, Θεόδωρος Στάμος και Γιάννης Αδαμάκος. Εκείνο, όμως, που ουδείς γνωρίζει είναι η αξία που κρύβεται πίσω από τις συγκεκριμένες επιλογές, που στο σύνολό τους αγγίζουν το 1 εκατομμύριο ευρώ.
ΤΟ «ΒΑΡΥ ΠΥΡΟΒΟΛΙΚΟ»
Όπως κοιτάζει κανείς μπαίνοντας στο γραφείο του πρωθυπουργού, εντοπίζει αμέσως τον πίνακα του Κωνσταντίνου Παρθένη με την Παναγία και τον Χριστό, που ανήκει στη Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης. Κρέμεται πάνω ακριβώς από τις οικογενειακές φωτογραφίες του Κ. Μητσοτάκη, ο οποίος τον έχει πλάτη όπως κάθεται. Στη δευτερογενή αγορά Τέχνης οι πίνακες του Παρθένη κατείχαν για πολλά χρόνια πολύ υψηλή θέση στην κατάταξη των τιμών. Ωστόσο, τα χρόνια της κρίσης υπέστησαν διόρθωση, με αποτέλεσμα να σημειωθεί πτώση. Πέρυσι είχε γίνει μια προσπάθεια ανάκαμψης της αγοράς του Παρθένη με το έργο «Annunciation». Είχε συμπεριληφθεί στη δημοπρασία Greek Sale του Οίκου Bonhams στο Λονδίνο, όμως, αν και φαβορί, δεν επωλήθη, με τις τιμές εκτίμησης να κυμαίνονται μεταξύ 400.000 ευρώ και 570.000 ευρώ. Βάσει των στατιστικών στοιχείων στην πορεία των τιμών του Παρθένη, ο πίνακας του Μαξίμου έχει αξία 300.000 με 500.000 ευρώ. η αντιδικια Οι καλά μυημένοι στην αγορά Τέχνης θυμούνται μια σημαντική αντιδικία. Οταν ένα πλαστό αντίγραφο του συγκεκριμένου πίνακα είχε γίνει αντικείμενο δικαστικής διαμάχης ανάμεσα στον εφοπλιστή και συλλέκτη έργων Τέχνης Διαμαντή Διαμαντίδη και τον Οίκο Sotheby’s, έπειτα από αγωγή που άσκησε ο πρώτος εναντίον του δεύτερου ισχυριζόμενος πως έπεσε θύμα αγοράς πλαστών έργων του Παρθένη.
Το είχε αγοράσει σε δημοπρασία Greek Sale το 2007 στον Οίκο Sotheby’s του Λονδίνου για 1 εκατ. ευρώ.
Τα βλέμματα τραβά ο πίνακας του Γιάννη Μόραλη που ο πρωθυπουργός έχει στα αριστερά του όπως κάθεται στο γραφείο. Πρόκειται για ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα των Γεωμετρικών του σπουδαίου εικαστικού και ανήκει στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης.
Κατά λάθος... έμελλε να είναι και ο «μαγνήτης» για τη μεγάλη δημοπρασία Greek Sale που έγινε την Τετάρτη 13 Νοεμβρίου στο Λονδίνο, καθώς εφάμιλλό του όχι μόνο επελέγη για το εξώφυλλο του καταλόγου αλλά αναδείχθηκε και το ακριβότερο σε τιμή πώλησης. Είχε εκτιμηθεί μεταξύ 230.000 και 250.000 ευρώ και πωλήθηκε προς 408.000 ευρώ. Μία από τις πιο υψηλές τιμές που έχει αγγίξει γεωμετρικό έργο του Μόραλη ήταν 735.600 ευρώ (!) σε δημοπρασία του Οίκου Bonhams στο Λονδίνο, το 2007. Αυτή τη στιγμή, με σημερινές τιμές, ο πίνακας στο γραφείο του Κ. Μητσοτάκη έχει αξία 200.000 με 300.000 ευρώ.
Πριν από λίγα εικοσιτετράωρα, άλλος ένας εφάμιλλο πίνακας του Μόραλη, τοποθετήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, αυτή τη φορά στην αίθουσα του υπουργικού συμβουλίου.
Στα δεξιά του κρέμεται ένας πίνακας του Θεόδωρου Στάμου, εφάμιλλα έργα του οποίου καταγράφουν άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια στη δευτερογενή αγορά της Νέας Υόρκης, προμηνύοντας ακόμα μεγαλύτερη ζήτηση το επόμενο διάστημα. Το συγκεκριμένο έχει αξία 160.000 με 200.000 ευρώ, με τους ειδικούς να μην αποκλείουν τριπλασιασμό στη δεκαπενταετία.
ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ
Στο Μέγαρο Μαξίμου υπάρχει και το έργο του Γιάννη Αδαμάκου, που αποτέλεσε ειδική παραγγελία. Είναι βαμμένο σε αποχρώσεις του μπλε και του γαλάζιου. Ο Γιάννης Αδαμάκος είναι περιζήτητος στην πρωτογενή αγορά Σύγχρονης Τέχνης, με τους γκαλερίστες και εμπόρους να διεκδικούν τα έργα του για μια έκθεση. Η αξία του συγκεκριμένου, βάσει των τιμών της κατηγορίας στην πρωτογενή αγορά, εκτιμάται μεταξύ 25.000 και 35.000 ευρώ.
ΤΑ ASSETS ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι πίνακες που είχαν τοποθετηθεί στο βασικό σημείο του πρωθυπουργικού γραφείο του Μαξίμου από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, με την πλειονότητα να προτιμά τη Μοντέρνα Τέχνη.
Ο Αλέξης Τσίπρας είχε επιλέξει έργο του Κωνσταντίνου Ξενάκη από τη Βουλή των Ελλήνων, με έντονο το κόκκινο στοιχείο, η αξία του οποίου κινείται σήμερα στην αγορά στα 15.000 και 20.000 ευρώ.
Σε εντελώς αντίθετη κατηγορία είχε κινηθεί ο Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος επέλεξε τον πίνακα του κλασικού Θεόδωρου Βρυζάκη, από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, με σημερινή αξία 300.000 με 500.000 ευρώ.
Το 2007 ένα άλλο έργο του Βρυζάκη είχε πωληθεί μέσω του Οίκου Sotheby’s, επιτυγχάνοντας τελική τιμή 831.000 ευρώ. Με χρονολογία το 1858, το έργο είχε συμβολικό χαρακτήρα στο Μέγαρο Μαξίμου, αφού είναι μια αναφορά στην Επανάσταση του ’21, στοιχείο που είχε παρακινήσει και τον Ανδρέα Παπανδρέου να επιλέξει το έργο αυτό για το πρωθυπουργικό του γραφείο το 1982.
Μέχρι το 2009 κανένας δεν το είχε μετακινήσει μέχρι που ο Γιώργος Παπανδρέου αποφάσισε να το αντικαταστήσει με το περίφημο μπλε έργο του Θεόδωρου Στάμου, προκαλώντας σχόλια και αντιδράσεις, κυρίως περί Σύγχρονης Τέχνης.
Το έργο κράτησαν και οι επόμενοι πρωθυπουργοί, Λουκάς Παπαδήμος και Παναγιώτης Πικραμμένος. Η αξία του κυμαίνεται σήμερα μεταξύ 100.000 και 150.000 ευρώ, με την υπογραφή του Στάμου να αποτελεί ένα δυνατό «χαρτί» τόσο στα εγχώρια όσο και στα διεθνή ταμπλό της αγοράς.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 16/11
Με κάθε αλλαγή της κυβέρνησης, ο νέος πρωθυπουργός είθισται να καθορίζει με την προσωπική του ματιά τη διαρρύθμιση του χώρου. Τόσο στην επίπλωση όσο και στη διακόσμηση. Κυρίως όμως στέκεται στην επιλογή των έργων Τέχνης. Οπωσδήποτε θα γίνουν αλλαγές, καθώς είναι μια ένδειξη όχι μόνο του γούστου του πρωθυπουργού, αλλά και της κουλτούρας και των γνώσεων που κατέχει στην ιστορία της Τέχνης. Με άλλα λόγια, είναι το status symbol του κυβερνήτη της χώρας και ένα καλό market making για τους εμπόρους και brokers της αγοράς Τέχνης. Καθώς γνωρίζουν πως μετά το... «βάπτισμα» των έργων στο Μαξίμου οι τιμές δεν μένουν ανεπηρέαστες.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μεγαλωμένος σε ένα ιδιαίτερα φιλότεχνο οικογενειακό περιβάλλον, είναι αρκετά εκπαιδευμένος στην Ελληνική Τέχνη και πολλές τεχνοτροπίες των Ελλήνων εικαστικών -κλασικών και σύγχρονων - του είναι οικείες. Για τις ευχάριστες αλλά και δύσκολες στιγμές που θα βιώσει στο πρωθυπουργικό του γραφείο επέλεξε τέσσερις πίνακες ζωγραφικής που υπογράφουν τρεις θανόντες εικαστικοί και ένας εν ζωή: Κωνσταντίνος Παρθένης, Γιάννης Μόραλης, Θεόδωρος Στάμος και Γιάννης Αδαμάκος. Εκείνο, όμως, που ουδείς γνωρίζει είναι η αξία που κρύβεται πίσω από τις συγκεκριμένες επιλογές, που στο σύνολό τους αγγίζουν το 1 εκατομμύριο ευρώ.
ΤΟ «ΒΑΡΥ ΠΥΡΟΒΟΛΙΚΟ»
Όπως κοιτάζει κανείς μπαίνοντας στο γραφείο του πρωθυπουργού, εντοπίζει αμέσως τον πίνακα του Κωνσταντίνου Παρθένη με την Παναγία και τον Χριστό, που ανήκει στη Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης. Κρέμεται πάνω ακριβώς από τις οικογενειακές φωτογραφίες του Κ. Μητσοτάκη, ο οποίος τον έχει πλάτη όπως κάθεται. Στη δευτερογενή αγορά Τέχνης οι πίνακες του Παρθένη κατείχαν για πολλά χρόνια πολύ υψηλή θέση στην κατάταξη των τιμών. Ωστόσο, τα χρόνια της κρίσης υπέστησαν διόρθωση, με αποτέλεσμα να σημειωθεί πτώση. Πέρυσι είχε γίνει μια προσπάθεια ανάκαμψης της αγοράς του Παρθένη με το έργο «Annunciation». Είχε συμπεριληφθεί στη δημοπρασία Greek Sale του Οίκου Bonhams στο Λονδίνο, όμως, αν και φαβορί, δεν επωλήθη, με τις τιμές εκτίμησης να κυμαίνονται μεταξύ 400.000 ευρώ και 570.000 ευρώ. Βάσει των στατιστικών στοιχείων στην πορεία των τιμών του Παρθένη, ο πίνακας του Μαξίμου έχει αξία 300.000 με 500.000 ευρώ. η αντιδικια Οι καλά μυημένοι στην αγορά Τέχνης θυμούνται μια σημαντική αντιδικία. Οταν ένα πλαστό αντίγραφο του συγκεκριμένου πίνακα είχε γίνει αντικείμενο δικαστικής διαμάχης ανάμεσα στον εφοπλιστή και συλλέκτη έργων Τέχνης Διαμαντή Διαμαντίδη και τον Οίκο Sotheby’s, έπειτα από αγωγή που άσκησε ο πρώτος εναντίον του δεύτερου ισχυριζόμενος πως έπεσε θύμα αγοράς πλαστών έργων του Παρθένη.
Το είχε αγοράσει σε δημοπρασία Greek Sale το 2007 στον Οίκο Sotheby’s του Λονδίνου για 1 εκατ. ευρώ.
Τα βλέμματα τραβά ο πίνακας του Γιάννη Μόραλη που ο πρωθυπουργός έχει στα αριστερά του όπως κάθεται στο γραφείο. Πρόκειται για ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα των Γεωμετρικών του σπουδαίου εικαστικού και ανήκει στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης.
Κατά λάθος... έμελλε να είναι και ο «μαγνήτης» για τη μεγάλη δημοπρασία Greek Sale που έγινε την Τετάρτη 13 Νοεμβρίου στο Λονδίνο, καθώς εφάμιλλό του όχι μόνο επελέγη για το εξώφυλλο του καταλόγου αλλά αναδείχθηκε και το ακριβότερο σε τιμή πώλησης. Είχε εκτιμηθεί μεταξύ 230.000 και 250.000 ευρώ και πωλήθηκε προς 408.000 ευρώ. Μία από τις πιο υψηλές τιμές που έχει αγγίξει γεωμετρικό έργο του Μόραλη ήταν 735.600 ευρώ (!) σε δημοπρασία του Οίκου Bonhams στο Λονδίνο, το 2007. Αυτή τη στιγμή, με σημερινές τιμές, ο πίνακας στο γραφείο του Κ. Μητσοτάκη έχει αξία 200.000 με 300.000 ευρώ.
Πριν από λίγα εικοσιτετράωρα, άλλος ένας εφάμιλλο πίνακας του Μόραλη, τοποθετήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, αυτή τη φορά στην αίθουσα του υπουργικού συμβουλίου.
Στα δεξιά του κρέμεται ένας πίνακας του Θεόδωρου Στάμου, εφάμιλλα έργα του οποίου καταγράφουν άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια στη δευτερογενή αγορά της Νέας Υόρκης, προμηνύοντας ακόμα μεγαλύτερη ζήτηση το επόμενο διάστημα. Το συγκεκριμένο έχει αξία 160.000 με 200.000 ευρώ, με τους ειδικούς να μην αποκλείουν τριπλασιασμό στη δεκαπενταετία.
ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ
Στο Μέγαρο Μαξίμου υπάρχει και το έργο του Γιάννη Αδαμάκου, που αποτέλεσε ειδική παραγγελία. Είναι βαμμένο σε αποχρώσεις του μπλε και του γαλάζιου. Ο Γιάννης Αδαμάκος είναι περιζήτητος στην πρωτογενή αγορά Σύγχρονης Τέχνης, με τους γκαλερίστες και εμπόρους να διεκδικούν τα έργα του για μια έκθεση. Η αξία του συγκεκριμένου, βάσει των τιμών της κατηγορίας στην πρωτογενή αγορά, εκτιμάται μεταξύ 25.000 και 35.000 ευρώ.
ΤΑ ASSETS ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι πίνακες που είχαν τοποθετηθεί στο βασικό σημείο του πρωθυπουργικού γραφείο του Μαξίμου από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, με την πλειονότητα να προτιμά τη Μοντέρνα Τέχνη.
Ο Αλέξης Τσίπρας είχε επιλέξει έργο του Κωνσταντίνου Ξενάκη από τη Βουλή των Ελλήνων, με έντονο το κόκκινο στοιχείο, η αξία του οποίου κινείται σήμερα στην αγορά στα 15.000 και 20.000 ευρώ.
Σε εντελώς αντίθετη κατηγορία είχε κινηθεί ο Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος επέλεξε τον πίνακα του κλασικού Θεόδωρου Βρυζάκη, από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, με σημερινή αξία 300.000 με 500.000 ευρώ.
Το 2007 ένα άλλο έργο του Βρυζάκη είχε πωληθεί μέσω του Οίκου Sotheby’s, επιτυγχάνοντας τελική τιμή 831.000 ευρώ. Με χρονολογία το 1858, το έργο είχε συμβολικό χαρακτήρα στο Μέγαρο Μαξίμου, αφού είναι μια αναφορά στην Επανάσταση του ’21, στοιχείο που είχε παρακινήσει και τον Ανδρέα Παπανδρέου να επιλέξει το έργο αυτό για το πρωθυπουργικό του γραφείο το 1982.
Μέχρι το 2009 κανένας δεν το είχε μετακινήσει μέχρι που ο Γιώργος Παπανδρέου αποφάσισε να το αντικαταστήσει με το περίφημο μπλε έργο του Θεόδωρου Στάμου, προκαλώντας σχόλια και αντιδράσεις, κυρίως περί Σύγχρονης Τέχνης.
Το έργο κράτησαν και οι επόμενοι πρωθυπουργοί, Λουκάς Παπαδήμος και Παναγιώτης Πικραμμένος. Η αξία του κυμαίνεται σήμερα μεταξύ 100.000 και 150.000 ευρώ, με την υπογραφή του Στάμου να αποτελεί ένα δυνατό «χαρτί» τόσο στα εγχώρια όσο και στα διεθνή ταμπλό της αγοράς.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 16/11