ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Φως στη ζωή του λόρδου Βύρωνα ρίχνει το άγνωστο χαρτοφυλάκιο Ευρωπαίου συλλέκτη
Ο Consultant του Οίκου Chiswick για την Ελλάδα, Μ. Χατζηχρήστου, αποκαλύπτει στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ τις τιμές και τις κρυμμένες επενδυτικές ευκαιρίες - Σε αργό ρυθμό η ανάκαμψη στην αγορά αντίκας
Κρυφό άσο από το μανίκι βγάζει ο βρετανικός οίκος δημοπρασιών Chiswick, με έδρα το Λονδίνο, καθώς τα στελέχη του αποκαλύπτουν μία από τις πιο ενδιαφέρουσες συμφωνίες που έχει κλείσει το τελευταίο διάστημα και που ταυτόχρονα παίζει καταλυτικό ρόλο στην ελληνική αγορά Τέχνης.
Πρόκειται για ένα σπάνιο χαρτοφυλάκιο (93 lots) Ευρωπαίου συλλέκτη, με έργα, αντικείμενα, αντίκες και σπάνιες εκδόσεις, που σχετίζονται με τη ζωή του λόρδου Βύρωνα, αλλά και την ελληνική ιστορία και θα δημοπρατηθούν στις 27 Φεβρουαρίου 2020, σε μια συμβολικά σημαντική περίοδο, κοντά στην επέτειο του ‘21 αλλά και το νέο αγώνα του ΥΠΠΟ για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα*.
Ηταν ο ίδιος ο συλλέκτης που ήρθε σε επαφή με τον οίκο ή οι ειδικοί γνώριζαν τη συλλογή και τον πλησίασαν;
«Γνωρίζαμε κάποια κομμάτια, αλλά ήταν καθαρά συγκυριακό γεγονός», αναφέρει σε επικοινωνία του με τη στήλη ο Μηνάς Χατζηχρήστου, σύμβουλος για την Ελλάδα στον Οίκο Chiswick.
Ως προς το γιατί αποφάσισε τώρα να ρευστοποιήσει το ιδιαίτερο χαρτοφυλάκιό του ο ειδικός του Chiswick είπε πως απλώς έκρινε ότι τωρα ήταν η κατάλληλη ωρα. «Συχνα κλεινει ένας κύκλος και ανοίγει κάποιος άλλος».
ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ Η ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Η εκτίμηση έγινε από διαφορετικούς ειδικούς ανά κατηγορία στο Λονδίνο, εστιάζοντας στην προέλευση, την υπογραφή, τα κατασκευαστικά στοιχεία κ.ο.κ.
«Ορισμένα αντικείμενα μπορεί να μην είναι ενός επώνυμου καλλιτέχνη, αλλά από τη στιγμή που σχετίζονται έμμεσα ή άμεσα με ένα ιστορικό πρόσωπο αποκτούν άλλη αξία. Η εκτίμηση έχει να κάνει κυρίως με την προέλευση, από ποιον δωρήθηκε σε ποιον. Η ιστορία που κουβαλάει το αντικείμενο ή το έργο μπορεί να δώσει κάποια υπεραξία ή να διαμορφώσει την τελική του αξία σε μια δημοπρασία», αποκαλύπτει.
Για το πώς αποδεικνύεται ότι κάποιο αντικείμενο ήταν του λόρδου Βύρωνα ή σχετίζεται με τη ζωή του, οι ειδικοί του Chiswick Auctions μελετούν τα χαρτιά ή άλλα ντοκουμέντα, όπως π.χ. τις σφραγίδες, και ορίζουν τη χρονολογία κατασκευής.
«Συχνά είναι συνδυαστικά αποδεικτικά στοιχεία. Για παράδειγμα, στα Ελληνικά Χρονικά (εκτίμηση: 60-80 στερλίνες) υπάρχει σημείωση που λέει “Μεσολόγγι, Ελλάδα, 24 Αυγούστου 1824”».
ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ
Το ενδιαφέρον τραβά ένα αγγλικό δαχτυλίδι γεωργιανής εποχής, στο οποίο απεικονίζεται με ελληνικούς, χαραγμένους χαρακτήρες το «Ζωή μου σας αγαπώ», από το ποίημα του λόρδου Βύρωνα «The maid of Athens». Αυτό είναι κάτι που μας οδηγεί στο να πιστέψουμε ότι θα μπορούσε να έχει δοθεί ως έμπνευση της αγάπης του Βύρωνα στη Θηρεσία Μακρή πριν από τον θάνατό του, με χαραγμένη τη μάρκα του κατασκευαστή, SR. Ενδεχομένως πρόκειται για τον Samuel Reed (London 1823-4), λένε οι ειδικοί που έκαναν τη μελέτη των αντικειμένων. Η εκτίμηση της αξίας του κυμαίνεται μεταξύ 600 και 800 στερλινών.
Σε αρκετά χαμηλές και άρα δελεαστικές τιμές κυμαίνονται οι ζωγραφικοί πίνακες, όπως για παράδειγμα το πορτραίτο του λόρδου Βύρωνα (after Richard Westall), που είναι λάδι σε καμβά, 21x18 εκ., ζωγραφισμένο το 1813 και εκτιμάται μεταξύ 300 και 500 στερλινών. «Σίγουρα είναι τιμές που δεν θα έβρισκε κανείς σήμερα σε ένα παλαιοπωλείο σε Λονδίνο και Αθήνα», σχολιάζει σχετικά ο κ. Χατζηχρήστου.
Είναι όμως συλλεκτικές ευκαιρίες; «Σαφώς», απαντά, «διότι υπάρχουν αναφορές σε δημοσιεύματα και συνδέονται μεταξύ τους, αλλά και με πρόσωπα με τα οποία ο λόρδος Βύρωνας είχε συσχετιστεί και αυτομάτως αυτό τα καθιστά ιδιαίτερα συλλεκτικά».
Δεν χρειάστηκαν να γίνουν εξετάσεις με Χ ray για την πιστοποίηση της γνησιότητας, καθώς οι ειδικοί ήταν σίγουροι για την ποιότητα και την προέλευση. «Η αυθεντικότητα διασταυρώνεται και επιβεβαιώνεται από πολλές πλευρές, ενώ παράλληλα προκύπτει και μέσα από τη μελέτη που γίνεται, για να συνταχθεί ο κατάλογος», επισημαίνει ο κ. Χατζηχρήστου.
Φαβορί θεωρείται ένα αγγλικό ρολόι τσέπης George Prior, που φέρει το οικόσημο του λόρδου Βύρωνα. Κατασκευάστηκε στο Λονδίνο στις αρχές του 19ου αιώνα και εκτιμάται μεταξύ 2.000 και 3.000 στερλινών.
Αγοραστικό ενδιαφέρον αναμένεται και από τη Μ. Βρετανία και από την Ελλάδα, καθώς ο λόρδος Βύρων υπήρξε κρίκος μεταξύ των δύο χωρών.
ΑΠΟΡΡΗΤΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΕΚΤΗ
Για το αν ο συλλέκτης σχετίζεται με την Ελλάδα, ο κ. Χατζηχρήστου είπε πως θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του, γι’ αυτό και ο οίκος δεν μπορεί να σχολιάσει επ’ αυτού. Ωστοσο, σύμφωνα με τις πληροφορίες της στήλης δεν πρόκειται για συλλέκτη που σκοπεύει να αποσυρθεί από την αγορά τέχνης. Αντιθέτως, παραμένει ενεργός.
Το ενδιαφέρον μονοπωλεί και ένα σετ από παράσημα και κοσμήματα, που ξετυλίγει πτυχές της ζωής του λόρδου Βύρωνα (8.000-10.000 στερλίνες).
«Η αγορά της αντίκας γενικά είχε υποστεί κρίση τα τελευταία χρόνια. Υπάρχει μια ανάκαμψη τελευταία, αλλά σε ρυθμούς πιο αργούς», διαπιστώνει ενώ τονίζει πως
στο εξωτερικο ειναι γνωστο ότι εμφανίζονται πολλα αντικειμενα σχετιζόμενα με τον λόρδο Βύρωνα αλλα, από όσο θυμάται κατι αναλογο, δηλαδή μια δημοπρασία αποκλειστικά αφιερωμένη στη ζωή του λόρδου Βυρωνα δεν έχει ξαναγίνει.
Ως προς το πώς κινείται η αγορά στο ταμπλό του Chiswick ο κ. Χατζηχρήστου διαβεβαιώνει πως σε γενικές γραμμές η εικόνα είναι θετική. «Είναι ένας ανερχόμενος οίκος δημοπρασιών, στελεχωμένος από ειδικούς με προϋπηρεσία σε μεγάλους διεθνείς οίκους. Θα έλεγα ότι κάποια τμήματα του Chiswick θα ζήλευαν οι μεγάλοι οίκοι, λόγω των αποτελεσμάτων. Πολλοί νομίζουν ότι ο Chiswick έχει χαμηλές τιμές αλλά στο αποτέλεσμα τα hammer prices αγγίζουν πολύ υψηλές τιμές», αποκαλύπτει.
*Ο λόρδος Βύρων ήταν ο πρώτος που στράφηκε εναντίον του Ελγιν και ζήτησε να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com
Πρόκειται για ένα σπάνιο χαρτοφυλάκιο (93 lots) Ευρωπαίου συλλέκτη, με έργα, αντικείμενα, αντίκες και σπάνιες εκδόσεις, που σχετίζονται με τη ζωή του λόρδου Βύρωνα, αλλά και την ελληνική ιστορία και θα δημοπρατηθούν στις 27 Φεβρουαρίου 2020, σε μια συμβολικά σημαντική περίοδο, κοντά στην επέτειο του ‘21 αλλά και το νέο αγώνα του ΥΠΠΟ για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα*.
Ηταν ο ίδιος ο συλλέκτης που ήρθε σε επαφή με τον οίκο ή οι ειδικοί γνώριζαν τη συλλογή και τον πλησίασαν;
«Γνωρίζαμε κάποια κομμάτια, αλλά ήταν καθαρά συγκυριακό γεγονός», αναφέρει σε επικοινωνία του με τη στήλη ο Μηνάς Χατζηχρήστου, σύμβουλος για την Ελλάδα στον Οίκο Chiswick.
Ως προς το γιατί αποφάσισε τώρα να ρευστοποιήσει το ιδιαίτερο χαρτοφυλάκιό του ο ειδικός του Chiswick είπε πως απλώς έκρινε ότι τωρα ήταν η κατάλληλη ωρα. «Συχνα κλεινει ένας κύκλος και ανοίγει κάποιος άλλος».
ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ Η ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Η εκτίμηση έγινε από διαφορετικούς ειδικούς ανά κατηγορία στο Λονδίνο, εστιάζοντας στην προέλευση, την υπογραφή, τα κατασκευαστικά στοιχεία κ.ο.κ.
«Ορισμένα αντικείμενα μπορεί να μην είναι ενός επώνυμου καλλιτέχνη, αλλά από τη στιγμή που σχετίζονται έμμεσα ή άμεσα με ένα ιστορικό πρόσωπο αποκτούν άλλη αξία. Η εκτίμηση έχει να κάνει κυρίως με την προέλευση, από ποιον δωρήθηκε σε ποιον. Η ιστορία που κουβαλάει το αντικείμενο ή το έργο μπορεί να δώσει κάποια υπεραξία ή να διαμορφώσει την τελική του αξία σε μια δημοπρασία», αποκαλύπτει.
Για το πώς αποδεικνύεται ότι κάποιο αντικείμενο ήταν του λόρδου Βύρωνα ή σχετίζεται με τη ζωή του, οι ειδικοί του Chiswick Auctions μελετούν τα χαρτιά ή άλλα ντοκουμέντα, όπως π.χ. τις σφραγίδες, και ορίζουν τη χρονολογία κατασκευής.
«Συχνά είναι συνδυαστικά αποδεικτικά στοιχεία. Για παράδειγμα, στα Ελληνικά Χρονικά (εκτίμηση: 60-80 στερλίνες) υπάρχει σημείωση που λέει “Μεσολόγγι, Ελλάδα, 24 Αυγούστου 1824”».
Η ιστορία που κουβαλά ένα αντικείμενο δίνει υπεραξία
ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ
Το ενδιαφέρον τραβά ένα αγγλικό δαχτυλίδι γεωργιανής εποχής, στο οποίο απεικονίζεται με ελληνικούς, χαραγμένους χαρακτήρες το «Ζωή μου σας αγαπώ», από το ποίημα του λόρδου Βύρωνα «The maid of Athens». Αυτό είναι κάτι που μας οδηγεί στο να πιστέψουμε ότι θα μπορούσε να έχει δοθεί ως έμπνευση της αγάπης του Βύρωνα στη Θηρεσία Μακρή πριν από τον θάνατό του, με χαραγμένη τη μάρκα του κατασκευαστή, SR. Ενδεχομένως πρόκειται για τον Samuel Reed (London 1823-4), λένε οι ειδικοί που έκαναν τη μελέτη των αντικειμένων. Η εκτίμηση της αξίας του κυμαίνεται μεταξύ 600 και 800 στερλινών.
Σε αρκετά χαμηλές και άρα δελεαστικές τιμές κυμαίνονται οι ζωγραφικοί πίνακες, όπως για παράδειγμα το πορτραίτο του λόρδου Βύρωνα (after Richard Westall), που είναι λάδι σε καμβά, 21x18 εκ., ζωγραφισμένο το 1813 και εκτιμάται μεταξύ 300 και 500 στερλινών. «Σίγουρα είναι τιμές που δεν θα έβρισκε κανείς σήμερα σε ένα παλαιοπωλείο σε Λονδίνο και Αθήνα», σχολιάζει σχετικά ο κ. Χατζηχρήστου.
Σίγουρα είναι τιμές που δεν θα έβρισκε κανείς σήμερα σε ένα παλαιοπωλείο σε Λονδίνο και Αθήνα
Είναι όμως συλλεκτικές ευκαιρίες; «Σαφώς», απαντά, «διότι υπάρχουν αναφορές σε δημοσιεύματα και συνδέονται μεταξύ τους, αλλά και με πρόσωπα με τα οποία ο λόρδος Βύρωνας είχε συσχετιστεί και αυτομάτως αυτό τα καθιστά ιδιαίτερα συλλεκτικά».
Δεν χρειάστηκαν να γίνουν εξετάσεις με Χ ray για την πιστοποίηση της γνησιότητας, καθώς οι ειδικοί ήταν σίγουροι για την ποιότητα και την προέλευση. «Η αυθεντικότητα διασταυρώνεται και επιβεβαιώνεται από πολλές πλευρές, ενώ παράλληλα προκύπτει και μέσα από τη μελέτη που γίνεται, για να συνταχθεί ο κατάλογος», επισημαίνει ο κ. Χατζηχρήστου.
Φαβορί θεωρείται ένα αγγλικό ρολόι τσέπης George Prior, που φέρει το οικόσημο του λόρδου Βύρωνα. Κατασκευάστηκε στο Λονδίνο στις αρχές του 19ου αιώνα και εκτιμάται μεταξύ 2.000 και 3.000 στερλινών.
Αγοραστικό ενδιαφέρον αναμένεται και από τη Μ. Βρετανία και από την Ελλάδα, καθώς ο λόρδος Βύρων υπήρξε κρίκος μεταξύ των δύο χωρών.
ΑΠΟΡΡΗΤΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΕΚΤΗ
Για το αν ο συλλέκτης σχετίζεται με την Ελλάδα, ο κ. Χατζηχρήστου είπε πως θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του, γι’ αυτό και ο οίκος δεν μπορεί να σχολιάσει επ’ αυτού. Ωστοσο, σύμφωνα με τις πληροφορίες της στήλης δεν πρόκειται για συλλέκτη που σκοπεύει να αποσυρθεί από την αγορά τέχνης. Αντιθέτως, παραμένει ενεργός.
Το ενδιαφέρον μονοπωλεί και ένα σετ από παράσημα και κοσμήματα, που ξετυλίγει πτυχές της ζωής του λόρδου Βύρωνα (8.000-10.000 στερλίνες).
«Η αγορά της αντίκας γενικά είχε υποστεί κρίση τα τελευταία χρόνια. Υπάρχει μια ανάκαμψη τελευταία, αλλά σε ρυθμούς πιο αργούς», διαπιστώνει ενώ τονίζει πως
στο εξωτερικο ειναι γνωστο ότι εμφανίζονται πολλα αντικειμενα σχετιζόμενα με τον λόρδο Βύρωνα αλλα, από όσο θυμάται κατι αναλογο, δηλαδή μια δημοπρασία αποκλειστικά αφιερωμένη στη ζωή του λόρδου Βυρωνα δεν έχει ξαναγίνει.
Ως προς το πώς κινείται η αγορά στο ταμπλό του Chiswick ο κ. Χατζηχρήστου διαβεβαιώνει πως σε γενικές γραμμές η εικόνα είναι θετική. «Είναι ένας ανερχόμενος οίκος δημοπρασιών, στελεχωμένος από ειδικούς με προϋπηρεσία σε μεγάλους διεθνείς οίκους. Θα έλεγα ότι κάποια τμήματα του Chiswick θα ζήλευαν οι μεγάλοι οίκοι, λόγω των αποτελεσμάτων. Πολλοί νομίζουν ότι ο Chiswick έχει χαμηλές τιμές αλλά στο αποτέλεσμα τα hammer prices αγγίζουν πολύ υψηλές τιμές», αποκαλύπτει.
*Ο λόρδος Βύρων ήταν ο πρώτος που στράφηκε εναντίον του Ελγιν και ζήτησε να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com