ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ο Χάνδακας ζητά πίσω την Παναγιά του - Ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης επιχειρεί τον επαναπατρισμό της εικόνας από τη Βιέννη έπειτα από 354 χρόνια
Πρόκειται για μια σπάνια θαυματουργή εικόνα, την οποία μετά την κατάληψη του νησιού από τους Τούρκους ένας Αυστριακός στρατιώτης μετέφερε στον Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στη Βιέννη και από τότε βρίσκεται εκεί
Στη Βιέννη
βρίσκεται ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης, Ευγένιος, προκειμένου να καταθέσει επίσημο αίτημα για την επιστροφή της εικόνας της Παναγίας του Χάνδακα έπειτα από 354 χρόνια.
Πρόκειται για μια σπάνια θαυματουργή εικόνα, την οποία μετά την κατάληψη του νησιού από τους Τούρκους ένας Αυστριακός στρατιώτης μετέφερε στον Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στη Βιέννη και από τότε βρίσκεται εκεί.
Ο κ. Ευγένιος μαζί με επιτροπή και έπειτα από συνεννόηση με τον Μητροπολίτη Αυστρίας, Αρσένιο, ο οποίος είναι Κρητικός στην καταγωγή, βρίσκεται στη Βιέννη για να καταθέσει επίσημο αίτημα για τον «επαναπατρισμό της εικόνας».
Σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα επισκεφθούν τον Καθολικό Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ (Michaelerkirche) Βιέννης, όπου φυλάσσεται η ιερή εικόνα της λεγομένης «Maria di Candia», της Παναγίας του Χάνδακα.
Η περιπλάνηση της εικόνας αρχίζει μετά την κατάληψη της Κρήτης έπειτα από 22 χρόνια πολιορκίας και τη συμφωνία του Τούρκου βεζίρη Αχμέτ Κιοπρουλή και των Ενετών με επικεφαλής τον Φραντσέσκο Μοροζίνι. Ο Μοροζίνι εγκαταλείποντας το νησί πήρε μαζί του, μεταξύ άλλων, την Τίμια Κάρα του Αγίου Τίτου (η οποία και επεστράφη στην εκκλησία του Αγίου Τίτου το 1966) και την εικόνα της Παναγίας της Μεσοπαντίτισσας, που παραμένει μέχρι σήμερα στην εκκλησία της Σωτηρίας στη Βενετία («Santa Maria della Salute»).
Όμως κατά την αναχώρηση και των αυστριακών στρατευμάτων ένας ιερέας, έχοντας μαζί του και μία εικόνα της Παναγίας του Χάνδακα, παρακάλεσε τον στρατηγό Kilmannsegg να τον πάρει μαζί του στο πλοίο του, γιατί ήθελε να τη μεταφέρει στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ στη Βιέννη.
Ζήτησε μάλιστα να φορτωθούν στο πλοίο και ξύλα από κυπαρίσσι, γιατί ο ιερέας ήθελε να δημιουργήσει έναν μικρό βωμό (μικρό παρεκκλήσι) με αυτά τα ξύλα στην εκκλησία και να τοποθετήσει πάνω τους την εικόνα. Η εικόνα απέκτησε μεγάλη φήμη στη Βιέννη κατά την περίοδο της πανώλης που ενέσκηψε στην πόλη, περί τα τέλη του 1679, καθώς, όπως έχει καταγραφεί, βοήθησε πολλούς ανθρώπους κατά την περίοδο της ασθένειας.
Η εικόνα έχει φιλοτεχνηθεί σε ξύλο από κυπαρίσσι διαστάσεων ύψους 105 εκατοστών, πλάτους 77 εκ. και πάχους 2,2 εκ. Στο επάνω μέρος της εικόνας απεικονίζονται στα αρχαία ελληνικά τα γράμματα ΜΡ (Μήτηρ) δεξιά και ΘV (Θεού). Κάτω από τις συντομογραφίες αυτές αναγράφεται η λέξη ΟΔΗΓΗ-ΤΡΙΑ σε δύο μέρη, δεξιά και αριστερά, στο επάνω μέρος του προσώπου. Η Θεοτόκος εικονίζεται σε προτομή και κρατά με το αριστερό χέρι τον Ιησού.
Πρόκειται για μια σπάνια θαυματουργή εικόνα, την οποία μετά την κατάληψη του νησιού από τους Τούρκους ένας Αυστριακός στρατιώτης μετέφερε στον Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στη Βιέννη και από τότε βρίσκεται εκεί.
Ο κ. Ευγένιος μαζί με επιτροπή και έπειτα από συνεννόηση με τον Μητροπολίτη Αυστρίας, Αρσένιο, ο οποίος είναι Κρητικός στην καταγωγή, βρίσκεται στη Βιέννη για να καταθέσει επίσημο αίτημα για τον «επαναπατρισμό της εικόνας».
Σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα επισκεφθούν τον Καθολικό Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ (Michaelerkirche) Βιέννης, όπου φυλάσσεται η ιερή εικόνα της λεγομένης «Maria di Candia», της Παναγίας του Χάνδακα.
Η περιπλάνηση της εικόνας αρχίζει μετά την κατάληψη της Κρήτης έπειτα από 22 χρόνια πολιορκίας και τη συμφωνία του Τούρκου βεζίρη Αχμέτ Κιοπρουλή και των Ενετών με επικεφαλής τον Φραντσέσκο Μοροζίνι. Ο Μοροζίνι εγκαταλείποντας το νησί πήρε μαζί του, μεταξύ άλλων, την Τίμια Κάρα του Αγίου Τίτου (η οποία και επεστράφη στην εκκλησία του Αγίου Τίτου το 1966) και την εικόνα της Παναγίας της Μεσοπαντίτισσας, που παραμένει μέχρι σήμερα στην εκκλησία της Σωτηρίας στη Βενετία («Santa Maria della Salute»).
Όμως κατά την αναχώρηση και των αυστριακών στρατευμάτων ένας ιερέας, έχοντας μαζί του και μία εικόνα της Παναγίας του Χάνδακα, παρακάλεσε τον στρατηγό Kilmannsegg να τον πάρει μαζί του στο πλοίο του, γιατί ήθελε να τη μεταφέρει στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ στη Βιέννη.
Ζήτησε μάλιστα να φορτωθούν στο πλοίο και ξύλα από κυπαρίσσι, γιατί ο ιερέας ήθελε να δημιουργήσει έναν μικρό βωμό (μικρό παρεκκλήσι) με αυτά τα ξύλα στην εκκλησία και να τοποθετήσει πάνω τους την εικόνα. Η εικόνα απέκτησε μεγάλη φήμη στη Βιέννη κατά την περίοδο της πανώλης που ενέσκηψε στην πόλη, περί τα τέλη του 1679, καθώς, όπως έχει καταγραφεί, βοήθησε πολλούς ανθρώπους κατά την περίοδο της ασθένειας.
Η εικόνα έχει φιλοτεχνηθεί σε ξύλο από κυπαρίσσι διαστάσεων ύψους 105 εκατοστών, πλάτους 77 εκ. και πάχους 2,2 εκ. Στο επάνω μέρος της εικόνας απεικονίζονται στα αρχαία ελληνικά τα γράμματα ΜΡ (Μήτηρ) δεξιά και ΘV (Θεού). Κάτω από τις συντομογραφίες αυτές αναγράφεται η λέξη ΟΔΗΓΗ-ΤΡΙΑ σε δύο μέρη, δεξιά και αριστερά, στο επάνω μέρος του προσώπου. Η Θεοτόκος εικονίζεται σε προτομή και κρατά με το αριστερό χέρι τον Ιησού.