ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Άγιον Όρος: Οι επισκέψεις του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη με τον Κυριάκο στο Περιβόλι της Παναγίας - Η εκπλήρωση του τάματος και το παρασκήνιο της εποχής
Η επίσκεψη του 1986, η πεζοπορία, η συνάντηση με τον λόγιο γέροντα Θεόκλητο Διονυσιάτη και το παρασκήνιο της εποχής
H μετάβαση και η διαμονή του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη
, και του υιού του, Κωνσταντίνου, που ήταν προγραμματισμένη για (3-4 Ιουνίου) στο Aγιον Oρος (όμως ακυρώθηκε, καθώς ο πρόεδρος της ΝΔ διαγνώστηκε θετικός στον κοροναϊό) αποτελούν συνέχεια μιας μακράς οικογενειακής τους παράδοσης, η οποία χρονολογείται από την πρώτη μεταπολεμική περίοδο, όταν ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης επισκεπτόταν τη μοναστική πολιτεία για να προσευχηθεί, έχοντας διασωθεί σε τουλάχιστον δύο περιπτώσεις από βέβαιο θάνατο στην Κατοχή. Ο αείμνηστος πολιτικός ως υφυπουργός Οικονομικών το 1951 είχε συμβάλει τα μέγιστα στην ισχυροποίηση του αυτοδιοίκητου και των μακραίωνων δομών του Αθω, στηρίζοντας και με αυτόν τον απτό τρόπο τη θρησκευτική παράδοση. Στη διάρκεια της 60ετούς κοινοβουλευτικής του πορείας (1946-2004), αναζήτησε πολλές φορές τη γαλήνη και τη χριστιανική θαλπωρή στο «περιβόλι της Παναγίας», ενώ από το 1986 τον συνόδευε στο «περιβόλι της Παναγιάς» και ο γιος του, Κυριάκος.
Κωνσταντίνος και Κυριακός Μητσοτάκης κατά την επίσκεψη τους στο Άγιον Όρος, για την όποια υπήρξαν και ρεπορτάζ στις εφημερίδες της εποχής
Με τη βοήθεια του αρχείου Τύπου της Βουλής, τα «Π» παρουσιάζουν τα δημοσιεύματα εκείνης της εποχής, της διαπνεόμενης πολιτικά από την άρνηση απέναντι στην Ορθοδοξία, την αμφισβήτηση των συμβόλων και των θεσμών γενικότερα. Το 1986, λοιπόν, στο διάστημα 12-16 Ιουλίου, ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, με τον γαμπρό του Παύλο Μπακογιάννη και τους βουλευτές του από τη Χαλκιδική και τη Θεσσαλονίκη, Κωνσταντίνο Τσιουπλάκη, Γιάννη Σφενδόνη και Τάκη Βουδούρη, μετέπειτα πρόεδρο της Νομαρχιακής Επιτροπής, εκπλήρωσε το τάμα του να περπατήσει «στα αδιάβατα μονοπάτια του Αγίου Ορους». Το επαναλάμβανε τακτικά από τον χειμώνα του 1985 ότι θα το έκανε πράξη τους επόμενους μήνες και τα κατάφερε, συνδυάζοντας παράλληλα συναντήσεις με τα στελέχη του στη Θεσσαλονίκη, τις προετοιμασίες για τις δημοτικές εκλογές κι ένα επιπλέον προσωπικό ζήτημα, καθώς ο 18χρονος Κυριάκος μόλις είχε ολοκληρώσει τις Πανελλαδικές, επιτυγχάνοντας την εισαγωγή του στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
«Θα κάνω πολλή πεζοπορία. Δεν ξέρω, όμως, αν θα αντέξουν οι άλλοι», ανέφερε με το σύνηθες χιούμορ του, πέρα για πέρα αληθινό ως προς την ουσία του, αφού ήταν γνωστό ότι ο Μητσοτάκης «έθετε εκτός κούρσας» όποιον πεζοπορούσε δίπλα του. Στο Πρωτάτο έγινε δεκτός με τις αρμόζουσες τιμές και κατά την παραμονή του εκκλησιάστηκε -μεταξύ άλλων- στις Μονές Ιβήρων, Αγίας Φιλοθέης, Μεγίστης Λαύρας, Παύλου, Διονυσίου, Παντελεήμονος και Ξενοφώντος. Στη δε Μονή Διονυσίου συναντήθηκε με τον λόγιο γέροντα Θεόκλητο Διονυσιάτη, εκ των μεγαλύτερων μορφών του κοινοβιακού μοναχισμού. Ο Μητσοτάκης έτρεφε ιδιαίτερη αγάπη για τον μοναχό, «το καύχημα ολόκληρου του αγιορείτικου κόσμου» όπως τον αποκαλούσαν, και λόγω του συγγραφικού του έργου, των 70 συγγραμμάτων και των εκατοντάδων επιστολών και ομιλιών. Αμφότεροι είχαν, δε, ανάλογα βιώματα από τους Γερμανούς. Ο Θεόκλητος (εκοιμήθη σε ηλικία 90 ετών το 2006), επιστρέφοντας τραυματίας από το μέτωπο στη γενέτειρά του, τη Ναύπακτο, κινδύνευσε εκ νέου από βομβαρδισμούς αεροσκαφών. «Τότε», εκμυστηρεύθηκε αργότερα, «έτρεξα κι έπεσα κάτω από μια πέτρα και είπα: “Παναγιά μου, σώσε με και θα γίνω μοναχός”».
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 2/6
Με τη βοήθεια του αρχείου Τύπου της Βουλής, τα «Π» παρουσιάζουν τα δημοσιεύματα εκείνης της εποχής, της διαπνεόμενης πολιτικά από την άρνηση απέναντι στην Ορθοδοξία, την αμφισβήτηση των συμβόλων και των θεσμών γενικότερα. Το 1986, λοιπόν, στο διάστημα 12-16 Ιουλίου, ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, με τον γαμπρό του Παύλο Μπακογιάννη και τους βουλευτές του από τη Χαλκιδική και τη Θεσσαλονίκη, Κωνσταντίνο Τσιουπλάκη, Γιάννη Σφενδόνη και Τάκη Βουδούρη, μετέπειτα πρόεδρο της Νομαρχιακής Επιτροπής, εκπλήρωσε το τάμα του να περπατήσει «στα αδιάβατα μονοπάτια του Αγίου Ορους». Το επαναλάμβανε τακτικά από τον χειμώνα του 1985 ότι θα το έκανε πράξη τους επόμενους μήνες και τα κατάφερε, συνδυάζοντας παράλληλα συναντήσεις με τα στελέχη του στη Θεσσαλονίκη, τις προετοιμασίες για τις δημοτικές εκλογές κι ένα επιπλέον προσωπικό ζήτημα, καθώς ο 18χρονος Κυριάκος μόλις είχε ολοκληρώσει τις Πανελλαδικές, επιτυγχάνοντας την εισαγωγή του στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
«Θα κάνω πολλή πεζοπορία. Δεν ξέρω, όμως, αν θα αντέξουν οι άλλοι», ανέφερε με το σύνηθες χιούμορ του, πέρα για πέρα αληθινό ως προς την ουσία του, αφού ήταν γνωστό ότι ο Μητσοτάκης «έθετε εκτός κούρσας» όποιον πεζοπορούσε δίπλα του. Στο Πρωτάτο έγινε δεκτός με τις αρμόζουσες τιμές και κατά την παραμονή του εκκλησιάστηκε -μεταξύ άλλων- στις Μονές Ιβήρων, Αγίας Φιλοθέης, Μεγίστης Λαύρας, Παύλου, Διονυσίου, Παντελεήμονος και Ξενοφώντος. Στη δε Μονή Διονυσίου συναντήθηκε με τον λόγιο γέροντα Θεόκλητο Διονυσιάτη, εκ των μεγαλύτερων μορφών του κοινοβιακού μοναχισμού. Ο Μητσοτάκης έτρεφε ιδιαίτερη αγάπη για τον μοναχό, «το καύχημα ολόκληρου του αγιορείτικου κόσμου» όπως τον αποκαλούσαν, και λόγω του συγγραφικού του έργου, των 70 συγγραμμάτων και των εκατοντάδων επιστολών και ομιλιών. Αμφότεροι είχαν, δε, ανάλογα βιώματα από τους Γερμανούς. Ο Θεόκλητος (εκοιμήθη σε ηλικία 90 ετών το 2006), επιστρέφοντας τραυματίας από το μέτωπο στη γενέτειρά του, τη Ναύπακτο, κινδύνευσε εκ νέου από βομβαρδισμούς αεροσκαφών. «Τότε», εκμυστηρεύθηκε αργότερα, «έτρεξα κι έπεσα κάτω από μια πέτρα και είπα: “Παναγιά μου, σώσε με και θα γίνω μοναχός”».
Θεολογικό συνέδριο
Η περίοδος του Οκτωβρίου του 1986 ήταν η αρχή του τέλους του παπανδρεϊσμού και αυτό οφειλόταν σε έναν άνθρωπο που δεν έχασε ποτέ την πίστη του. Σε έναν άνθρωπο που 3 μήνες μετά το Αγιον Ορος παρέστη στο υποβαθμισμένο από την κυβέρνηση 6ο Πανελλήνιο Θεολογικό Συνέδριο, τονίζοντας στη βαρυσήμαντη ομιλία του ενώπιον 2.000 συνέδρων, μητροπολιτών, εκπροσώπων ορθόδοξων πατριαρχείων από όλο τον κόσμο και μοναστικών κοινοτήτων ότι «ελληνική παιδεία δεν νοείται χωρίς Ορθοδοξία… Η Ορθοδοξία είναι η ρίζα του έθνους μας». Σημειώνεται ότι ο Κυρ. Μητσοτάκης είχε ταξιδέψει ξανά συνοδεύοντας τον πατέρα του στην αθωνική χερσόνησο το 2000, την οποία επισκέφθηκε και ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τον Νοέμβριο του 2016, ζητώντας από τα μέλη της ιερής κοινότητας «να προσευχηθούν για όλους τους Ελληνες που περνούν δύσκολα τα τελευταία χρόνια». Σύμφωνα με το πρόγραμμα, ο πρωθυπουργός θα διανυκτερεύσει το Σάββατο στην Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας και θα παραμείνει στον ιερό τόπο καθ’ όλη τη διάρκεια της Κυριακής. Μεταξύ των μοναστηριών που θα επισκεφθεί είναι η Μονή Βατοπεδίου και η Μονή Ξενοφώντος. Στις Καρυές θα τον υποδεχτούν τα μέλη της Ιεράς Επιστασίας και συγκεκριμένα ο πρωτεπιστάτης π. Χριστοφόρος Ιβηρίτης, ο π. Νικηφόρος από τη Μονή Φιλοθέου, ο π. Θεόφιλος από τη Μονή Παντοκράτορος και ο π. Ιερώνυμος από την Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας. Κατά την πρόσφατη μεταφορά της εικόνας του «Αξιον Εστί» στη Μητρόπολη Αθηνών, ο κ. Μητσοτάκης συναντήθηκε με τα μέλη της Ιεράς Επιστασίας, τα οποία του εξέφρασαν την επιθυμία τους να επισκεφτεί το Αγιον Ορος, κι εκείνος δεσμεύτηκε ότι αυτό θα γίνει μεταξύ των δύο εκλογικών αναμετρήσεων.*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 2/6