Πόλο έλξης επενδύσεων αποτελεί η Βόρεια Ελλάδα στους τοµείς των υποδοµών και της ενέργειας και τα επόµενα χρόνια, όπως όλα δείχνουν, µπορεί να καταστεί ένα ενεργειακό σταυροδρόµι µεγάλης γεωπολιτικής αξίας.

Η σηµασία του περιφερειακού ρόλου της χώρας µας, η οποία τείνει να αποτελέσει την πύλη για το αµερικανικό LNG, δηµιουργεί τις προϋποθέσεις για την ενεργειακή διαφοροποίηση των Βαλκανίων σε µια κρίσιµη συγκυρία όχι µόνο για τη χώρα αλλά και για την ενεργειακή επάρκεια όλης της Ευρώπης.

Η διασύνδεση του IGB έχει τη δυνατότητα να ανοίξει ολόκληρο τον βαλκανικό ενεργειακό χώρο, χρησιµοποιώντας την Ελλάδα ως σηµείο εισόδου για να ξεφύγει από τη σηµερινή εξάρτηση από µονοπωλιακούς προµηθευτές. Το αµερικανικό ενδιαφέρον είναι δεδοµένο, όπως είπε και ο Αµερικανός πρέσβης Τζ. Πάιατ, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στο αποκορύφωµα όσον αφορά την εδραίωσή της ως σηµαντικού ευρωπαϊκού ενεργειακού κόµβου, αναφέροντας τον συνδυασµό έργων για φυσικό αέριο και αγωγούς, όπως ο TAP, το FSRU (ο σταθµός υγροποιηµένου φυσικού αερίου της Gastrade) στην Αλεξανδρούπολη, ο αναβαθµισµένος σταθµός της Ρεβυθούσας και ο αγωγός διασύνδεσης Ελλάδας Βουλγαρίας. Στο πλαίσιο αυτό, είναι αυξηµένο το ενδιαφέρον µεγάλων αµερικανικών εταιρειών, που είτε θέλουν να συµµετάσχουν στον σταθµό της Gastrade, όπως η Tellurian και η Cheniere, είτε θέλουν να εξάγουν LNG, είτε να συµµετάσχουν στην ιδιωτικοποίηση του λιµανιού της Αλεξανδρούπολης, είτε να πραγµατοποιήσουν κοινοπραξίες µε µεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις, όπως η General Electric. Επίσης, υπάρχει ενδιαφέρον για το Ναυπηγείο της Σύρου (Νεώριο), δηµιουργώντας τη βάση για την εξυγίανση ολόκληρου του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου.

Σε όλα αυτά τα ενθουσιώδη σχέδια υπάρχει ένα «αγκάθι», η δυσαρέσκεια των Αµερικανών για την πώληση του ΟΛΘ στην κοινοπραξία των εταιρειών Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Terminal Link SAS και Belterra Investments Ltd του Ιβάν Σαββίδη, τονίζοντας ότι είναι ασαφές ποιοι είναι πραγµατικά οι µέτοχοι και από πού προέρχονται τα κεφάλαια.  

ΠΝΟΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ  

Η ιδιωτικοποίηση του λιµανιού της Αλεξανδρούπολης, η ολοκλήρωση του αγωγού TAP, το λιµάνι της Θεσσαλονίκης, ο σταθµός LNG της Gastrade και η παραχώρηση της Εγνατίας αποτελούν ένα σύνολο έργων που θα δώσουν σηµαντική πνοή στην περιφέρεια και ενδιαφέρουν τους Αµερικανούς επενδυτές. Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕ∆ Αρης Ξενόφος, µιλώντας στην Αλεξανδρούπολη, έδωσε ιδιαίτερη έµφαση στη γεωστρατηγική θέση του λιµανιού της πόλης, σηµειώνοντας ότι είναι σηµαντικό να αναπτυχθεί η δραστηριότητα του ΟΛΑ. Η θετική προοπτική του, εξάλλου, ενισχύει την ανάπτυξη του σταθµού LNG της Gastrade, που θα αποτελέσει έναν σηµαντικό και µεγάλο πελάτη του.

Οπως είπε ο κ. Ξενόφος, το λιµάνι της Αλεξανδρούπολης κυριαρχεί στη λίστα του ΤΑΙΠΕ∆ µε τα 10 λιµάνια, µε βάση τις προοπτικές αξιοποίησής του και το ενδιαφέρον που µπορεί να προσελκύσει. Σε προχωρηµένες συζητήσεις µε την Bulgarian Energy Holding, τη ∆ΕΠΑ, τις δύο αµερικανικές εταιρείες, αλλά και άλλους βρίσκεται η Gazprom για τη συµµετοχή εκάστης από 20% στο µετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που θα αναπτύξει την επένδυση κατασκευής πλωτής τερµατικής µονάδας αποθήκευσης και µεταφόρτωσης υγροποιηµένου φυσικού αερίου (LNG) στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το τελικό σχήµα θα έχει καθοριστεί στις αρχές του έτους, ώστε από τον Μάρτιο να έχει ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση και να ξεκινήσει το έργο. Από τον Φεβρουάριο του 2017 στο µετοχικό κεφάλαιο της Gastrade εισήλθε η GasLog Ltd, η ναυτιλιακή εταιρεία που διαχειρίζεται συνολικά 27 πλοία µεταφοράς LNG, µε ποσοστό 20%, µέσω 100% θυγατρικής της.    

Βλέπουν με μισό μάτι τον Σαββίδη

Αντίθετα µε τις ενεργειακές επενδύσεις και προοπτικές, οι ΗΠΑ δεν βλέπουν µε καθόλου καλό µάτι την κοινοπραξία του Ιβάν Σαββίδη στην οποία έχει κατοχυρωθεί το πλειοψηφικό πακέτο του λιµανιού της συµπρωτεύουσας (ΟΛΘ). Οπως είπε ο Αµερικανός πρέσβης, δεν είναι ξεκάθαρο ποιοι είναι οι βασικοί επενδυτές του ΟΛΘ και από πού προέρχονται τα χρήµατα, προειδοποιώντας την ελληνική κυβέρνηση ότι το ισοζύγιο των ωφελειών που µπορεί να αποκοµίσει η χώρα από την ελληνοαµερικανική συνεργασία στον κλάδο της ενέργειας είναι πολλαπλάσιου ειδικού βάρους σε σχέση µε το deal του ΟΛΘ.

Σήµερα, η µεταβίβαση του ΟΛΘ έχει µεν ολοκληρωθεί στο µεγαλύτερο µέρος της, ωστόσο εκκρεµεί η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Επιτροπή Ανταγωνισµού, ενώ στη συνέχεια θα πρέπει να υπογραφεί η νέα σύµβαση παραχώρησης των λιµενικών υποδοµών της Θεσσαλονίκης µεταξύ OΛΘ και ∆ηµοσίου, που επίσης θα πρέπει να εγκριθεί.

Δημοσιεύθηκε στο moneypro της εφημερίδας «Παραπολιτικά», Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2017