Ο αριθμός των εδρών καθορίζει την τύχη της Συνταγματικής Αναθεώρησης
Αναλυτικά η κορυφαία διαδικασία του Συντάγματος
Το άρθρο 110 του Συντάγματός είναι αυτό που περιγράφει τη διαδικασία Αναθεώρησής του, υπογραμμίζοντας ότι όλες οι διατάξεις του υπόκεινται σε αναθεώρηση, εκτός από εκείνες που καθορίζουν τη βάση και τη μορφή του πολιτεύματος, ως Προεδρευόμενης Kοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, καθώς και από τις διατάξεις των άρθρων 2 παράγραφος 1 (πρωταρχικές υποχρεώσεις της Πολιτείας), άρθρο 4 παράγραφοι 1, 4 και 7 (ισότητα Ελλήνων), άρθρο 5 παράγραφοι 1 και 3 (ελεύθερη ανάπτυξη προσωπικότητας-προσωπική ελευθερία), άρθρο 13 παράγραφος 1 (θρησκευτική ελευθερία) και άρθρο 26 (διάκριση εξουσιών).
Για την αναθεώρηση του Συντάγματος απαιτείται απόφαση της Βουλής, η οποία λαμβάνεται μετά από πρόταση 50 βουλευτών. Στη συνέχεια ο πρόεδρος της Βουλής ζητά από τους αρχηγούς των κομμάτων να υποδείξουν τους βουλευτές που θα συμμετάσχουν στην Επιτροπή. Ο αριθμός είναι ανάλογος της κοινοβουλευτικής δύναμης των κομμάτων, ενώ εκπροσώπηση θα έχουν και οι ανεξάρτητοι βουλευτές.
Η σύνθεση της Βουλής έχει ως εξής: ΣΥΡΙΖΑ 145, ΝΔ 77, Χρυσή Αυγή 15, Δημοκρατική Συμπαράταξη (ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, νυν ΚΙΝΑΛ) 20, ΚΚΕ 15, Το Ποτάμι 6, ΑΝΕΛ 7, Ένωση Κεντρώων 5 έδρες και 10 βουλευτές ανεξάρτητοι.
Ο Κανονισμός της Βουλής προβλέπει η Επιτροπή να αποτελείται από 38 ως 50 μέλη. Λόγω και του μεγάλου αριθμού κομμάτων στη Βουλή, θεωρείται βέβαιο ότι η Επιτροπή θα έχει 50 μέλη. Αφού συγκροτηθεί η Επιτροπή Συνταγματικής Αναθεώρησης, τότε θα συνεδριάσει για μία και μόνη φορά η Ολομέλεια, η οποία θα ορίσει το πέρας των εργασιών της Επιτροπής.
Η Επιτροπή θα προτείνει στην Ολομέλεια ποια άρθρα θεωρούνται αναθεωρητέα και ποια μορφή πρέπει να πάρουν. Ακολουθούν στην Ολομέλεια δύο ψηφοφορίες που απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον ένα μήνα. Οι ψήφοι έχουν ιδιαίτερη σημασία για τα όσα θα γίνουν στην επόμενη Βουλή. Αυτή άλλωστε θα προχωρήσει τα τελικά στάδια της Αναθεώρησης.
Αν από την παρούσα Βουλή οι υπό αναθεώρηση διατάξεις λάβουν τα 3/5 (180 ψήφους), η επόμενη Βουλή αποφασίζει με 151 βουλευτές. Αν οι υπό αναθεώρηση διατάξεις λάβουν κάτω από 180 ψήφους (αλλά πάντως τουλάχιστον 151) η επόμενη Βουλή αποφασίζει με 180 ψήφους.
Σημειώνεται ότι η σύνθεση της παρούσας Βουλής δεν εγγυάται απόλυτα ότι θα βρεθούν οι 180 βουλευτές για τις αναθεωρητέες διατάξεις. Τα κόμματα της Αντιπολίτευσης δεν έχουν ακόμα ανοίξει όλα τα χαρτιά τους, έχουν δικές τους προτάσεις, υπάρχουν και σημεία σύγκλισης.
Στην ουσία: Από τη στιγμή που δεν διαμορφώνονται συνθήκες συναίνεσης για τη διαδικασία, οι υπό αναθεώρηση διατάξεις που προτείνει η κυβέρνηση Τσίπρα -χωρίς τη συμφωνία της ΝΔ- δύσκολα θα περάσουν από την επόμενη Βουλή. Και αυτό διότι αν τουλάχιστον επιβεβαιωθούν τα ευρήματα των δημοσκοπήσεων, η ΝΔ θα έχει το πάνω χέρι στον αριθμό των εδρών και δεν θα τις εγκρίνει.
Ακόμα και στην υπόθεση της αποσύνδεσης της προεδρικής εκλογής από τις πρόωρες εκλογές, η πρόταση Τσίπρα δεν βρίσκει σύμφωνα τα υπόλοιπα κόμματα. Όσο για το νόμο περί ευθύνης υπουργών, η ΝΔ διά του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει κάνει την πρότασή της από το 2006. Μένει να φανεί ποια θα είναι η πρόταση της κυβερνητικής πλειοψηφίας.
Για σειρά άλλων ζητημάτων που παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας έτσι κι αλλιώς υπάρχει διαφωνία: Για παράδειγμα, το θέμα της θρησκευτικής ουδετερότητας και της απλής αναλογικής. Επιπλέον, η κυβέρνηση απορρίπτει την πρόταση της ΝΔ για ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Αντίστοιχα αν η ΝΔ στη διάρκεια της παρούσας διαδικασίας παρουσιάσει τις δικές της προτάσεις -έχει το δικαίωμα και τον αριθμό των 50 βουλευτών για να το πράξει- δύσκολα αυτές οι προτάσεις θα βρουν έστω 151 ψήφους για να περάσουν στην επόμενη Βουλή.
Στα διαδικαστικά: Kάθε ψηφιζόμενη αναθεώρηση διατάξεων του Συντάγματος δημοσιεύεται στην Eφημερίδα της Kυβερνήσεως μέσα σε δέκα ημέρες αφότου επιψηφιστεί από τη Bουλή και τίθεται σε ισχύ με ειδικό ψήφισμά της. Τέλος, δεν επιτρέπεται αναθεώρηση του Συντάγματος πριν περάσει πενταετία από την περάτωση της προηγούμενης.
Κοινώς, άλλη μία πενταετία κινδυνεύει να πάει χαμένη.