ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Γιατί τα παράθυρα των αεροπλάνων έχουν μια μικροσκοπική τρύπα - Γιατί δεν πρέπει να την καλύπτουμε
Οι περισσότεροι επιβάτες δεν έχουν προσέξει ποτέ τη μικρή τρύπα στα παράθυρα
Τα ταξίδια με αεροπλάνο
αποτελούν μεγάλη αγάπη για τους περισσότερους ανθρώπους και μάλιστα η συντριπτική πλειοψηφία αυτών επιθυμεί να κάθεται στη θέση που βρίσκεται κοντά στο παράθυρο, για να βλέπει έξω.
Ωστόσο, σχεδόν κανείς δεν γνωρίζει γιατί υπάρχει μια μικρή «τρύπα» στα παράθυρα.
Γνωστή ως «bleed hole», η μικροσκοπική αυτή τρύπα στα παράθυρα των αεροπλάνων είναι στην πραγματικότητα ένα σημαντικό χαρακτηριστικό ασφαλείας, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες των αερομεταφορών.
Κι αυτό γιατί η τρύπα βοηθά στη ρύθμιση της πίεσης που ασκείται από την καμπίνα στα τζάμια του παραθύρου και διασφαλίζει ότι αν το παράθυρο πρόκειται να σπάσει, τότε το εξωτερικό τζάμι θα σπάσει πρώτο. Γι’ αυτό, φυσικά, καλό είναι να μην καλύπτετε αυτή την οπή με οποιονδήποτε τρόπο, ώστε να μπορεί να συνεχίσει να κάνει τη δουλειά της.
Η πληροφορία αυτή φάνηκε να «ξετρελαίνει» κάποιους ταξιδιώτες στο Διαδίκτυο και να γίνεται viral.
Πολλοί ήταν, επίσης, αυτοί που αποκάλυψαν πως δεν είχαν παρατηρήσει ποτέ τις τρύπες.
«Δεν το είχα προσέξει ποτέ, αλλά σίγουρα θα το τσεκάρω την επόμενη φορά που θα ταξιδέψω με αεροπλάνο», είπε μια γυναίκα.
Άλλοι, πάλι, αναρωτήθηκαν τι θα συνέβαινε εάν όλοι «μπλόκαραν τις τρύπες» χωρίς να το συνειδητοποιήσουν. Το ερώτημα τέθηκε από τον Ρόμπι Γκονζάλες, της ιστοσελίδας iO9, στον διευθυντή τεχνολογίας Μαρλόου Μονκούρ, από την GKN Aerospace.
Ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που κατατέθηκε από την Daimlerchrysler Aerospace Airbus το 1997 εξηγεί ότι αυτός ο «αγωγός αέρα» βοηθά στη διατήρηση της «εξωτερικής ατμοσφαιρικής πίεσης στο εσωτερικό» των αεροσκαφών.
Σε ένα αεροπλάνο, ο αέρας είναι υπό πίεση από κινητήρες που τον συμπιέζουν, καθώς κινείται μέσω μιας σειράς ανεμιστήρων. Για να διατηρηθεί η πίεση της καμπίνας, ακόμη και σε μεγάλα υψόμετρα, αυτός ο εισερχόμενος αέρας συγκρατείται εντός της καμπίνας χρησιμοποιώντας μια λεγόμενη βαλβίδα εκροής. Οι αισθητήρες μετρούν πόση πίεση υπάρχει στην καμπίνα και αυτή η βαλβίδα απελευθερώνει τον αέρα με ρυθμό που διατηρεί αυτή την πίεση.
Για παράδειγμα, όταν το αεροπλάνο είναι ακινητοποιημένο, η βαλβίδα αυτή είναι ανοικτή. Αρχίζει να κλείνει μόνο όταν το αεροπλάνο απογειώνεται. Ο αέρας στο επίπεδο της θάλασσας λέγεται ότι είναι περίπου 14,7 λίβρες ανά τετραγωνική ίντσα (PSI). Συγκριτικά, μια τυπική πτήση ταξιδεύει μεταξύ 9.150 και 12.200 μέτρων και σε αυτό το ύψος η πίεση είναι περίπου 4,3 PSI.
Λόγω της έλλειψης οξυγόνου σε μεγάλα υψόμετρα, το αεροπλάνο πρέπει να βρίσκεται υπό πίεση με τέτοιον τρόπο, ώστε να είναι άνετο και ασφαλές για τους επιβάτες.
Ωστόσο, σχεδόν κανείς δεν γνωρίζει γιατί υπάρχει μια μικρή «τρύπα» στα παράθυρα.
Γνωστή ως «bleed hole», η μικροσκοπική αυτή τρύπα στα παράθυρα των αεροπλάνων είναι στην πραγματικότητα ένα σημαντικό χαρακτηριστικό ασφαλείας, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες των αερομεταφορών.
Κι αυτό γιατί η τρύπα βοηθά στη ρύθμιση της πίεσης που ασκείται από την καμπίνα στα τζάμια του παραθύρου και διασφαλίζει ότι αν το παράθυρο πρόκειται να σπάσει, τότε το εξωτερικό τζάμι θα σπάσει πρώτο. Γι’ αυτό, φυσικά, καλό είναι να μην καλύπτετε αυτή την οπή με οποιονδήποτε τρόπο, ώστε να μπορεί να συνεχίσει να κάνει τη δουλειά της.
Η πληροφορία αυτή φάνηκε να «ξετρελαίνει» κάποιους ταξιδιώτες στο Διαδίκτυο και να γίνεται viral.
Πολλοί ήταν, επίσης, αυτοί που αποκάλυψαν πως δεν είχαν παρατηρήσει ποτέ τις τρύπες.
«Δεν το είχα προσέξει ποτέ, αλλά σίγουρα θα το τσεκάρω την επόμενη φορά που θα ταξιδέψω με αεροπλάνο», είπε μια γυναίκα.
Άλλοι, πάλι, αναρωτήθηκαν τι θα συνέβαινε εάν όλοι «μπλόκαραν τις τρύπες» χωρίς να το συνειδητοποιήσουν. Το ερώτημα τέθηκε από τον Ρόμπι Γκονζάλες, της ιστοσελίδας iO9, στον διευθυντή τεχνολογίας Μαρλόου Μονκούρ, από την GKN Aerospace.
Πώς ακριβώς λειτουργεί το σύστημα
Ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που κατατέθηκε από την Daimlerchrysler Aerospace Airbus το 1997 εξηγεί ότι αυτός ο «αγωγός αέρα» βοηθά στη διατήρηση της «εξωτερικής ατμοσφαιρικής πίεσης στο εσωτερικό» των αεροσκαφών.Σε ένα αεροπλάνο, ο αέρας είναι υπό πίεση από κινητήρες που τον συμπιέζουν, καθώς κινείται μέσω μιας σειράς ανεμιστήρων. Για να διατηρηθεί η πίεση της καμπίνας, ακόμη και σε μεγάλα υψόμετρα, αυτός ο εισερχόμενος αέρας συγκρατείται εντός της καμπίνας χρησιμοποιώντας μια λεγόμενη βαλβίδα εκροής. Οι αισθητήρες μετρούν πόση πίεση υπάρχει στην καμπίνα και αυτή η βαλβίδα απελευθερώνει τον αέρα με ρυθμό που διατηρεί αυτή την πίεση.
Για παράδειγμα, όταν το αεροπλάνο είναι ακινητοποιημένο, η βαλβίδα αυτή είναι ανοικτή. Αρχίζει να κλείνει μόνο όταν το αεροπλάνο απογειώνεται. Ο αέρας στο επίπεδο της θάλασσας λέγεται ότι είναι περίπου 14,7 λίβρες ανά τετραγωνική ίντσα (PSI). Συγκριτικά, μια τυπική πτήση ταξιδεύει μεταξύ 9.150 και 12.200 μέτρων και σε αυτό το ύψος η πίεση είναι περίπου 4,3 PSI.
Λόγω της έλλειψης οξυγόνου σε μεγάλα υψόμετρα, το αεροπλάνο πρέπει να βρίσκεται υπό πίεση με τέτοιον τρόπο, ώστε να είναι άνετο και ασφαλές για τους επιβάτες.